תוכן עניינים:
שיטות חדשניות לשיפור מיומנויות למידה
עולם הלמידה מתפתח ומתחדש ללא הרף, עם מחקרים וטכנולוגיות המציעות שיטות חדשניות ומרגשות לשפר יכולות למידה ומיומנויות למידה של תלמידים, ילדי גן וסטודנטים.
הוראה מתקנת מתמקדת בשיטות חדשניות לשיפור מיומנויות ויכולות למידה, כאשר גם במוסדות חינוך פורמליים וממלכתיים מיישמים חלק מהשיטות הללו בהצלחה רבה.
אך כדי ליישם את השיטות הללו, יש צורך באנשי הוראה וחינוך בעלי הכשרה מתאימה.
שיטות מתקדמות לשיפור יכולות למידה
שיטת הלימוד הפרונטלית כבר מזמן איננה השיטה היחידה או המוערכת ביותר ללמידה איכותית ויעילה. כיום מיישמים ברוב מוסדות החינוך בעולם המודרני שיטות למידה יצירתיות, מעניינות וחדשות, שמשנות את עולם החינוך. הנה כמה דוגמאות:
למידה מבוססת משחק – בשיטה זו, משתמשים במשחק לצורך למידה. אין הכוונה למה שנקרא “משחוק” שהיא שיטה המשלבת אלמנטים מעולם המשחקים בלמידה (כמו צבירת נקודות על התנהגות טובה) אלא על משחקים שהם הבסיס ללמידה. משחקים אלה הופכים את הלמידה לחוויה מהנה, שנחקקת בזיכרון בצורה יעילה יותר, מעודדת מוטיבציה חיובית ללמידה (בניגוד לענישה המעוררת מוטיבציה שלילית) ומאפשרת לתלמידים לרכוש יכולות למידה מותאמות אישית ומגוונות.
למידה מבוססת פרויקטים – שיטת למידה אקטיבית, המשלבת בין עשייה פעילה לבין רכישת ידע. שיטה זו מסייעת לתלמידים לרכוש יכולת למידה עצמאית ולפתח יכולת חשיבה לצד יכולת פתרון בעיות מורכבות.
הפרויקטים המבוססים על שאלות מאתגרות, מערבים את התלמידים בתהליכי עיצוב, פתרון בעיות, קבלת החלטות וחקירה, כך שהם לומדים ללמוד באופן עצמאי או בקבוצה, תוך שיתוף פעולה, עד שהם מגיעים לתוצר, כמו למשל: דגם, או ציור, טקסט, או הצגה ועוד.
למידת חקר – למידת חקר היא למידה פעילה המסייעת לפתח אצל התלמידים מיומנויות חשיבה מדעית וביקורתית, תוך שהם מתנסים בתהליכי חקר וגילוי בעצמם.
בלמידת חקר, התלמידים שולטים בתהליכי הלמידה, מעלים השערות ומבצעים ניסויים כדי לפתח ידע בתחומי דעת שונים בצורה חוויתית ומעניינת, לפתח סקרנות, מוטיבציה ויכולת שאילת שאלות.
למידה אותנטית – שיטה אלטרנטיבית, שבה התלמידים ממלאים תפקיד אקטיבי, כאשר המורים מספקים לתלמידים הזדמנויות להבניית ידע דרך מעורבות, חקר, פתרון בעיות עצמאי, חשיבה ביקורתית והשלכת המידע על החיים האמיתיים.
למידה שיתופית – יכולה להתבצע בזוגות או קבוצות, תוך השתתפות פעילה של כל אחד מחברי הקבוצה. השיח המתקיים תוך כדי למידה יכול להעצים את חווית הלמידה האישית, להביא לריבוי רעיונות ושינוי עמדות, להוביל את הלומדים לקבל אחריות לביצוע המשימה ולשפר את היחסים החברתיים, תוך שיפור הערך העצמי של הפרט בזכות הבלטת החוזקות האישיות של הפרט בתוך הקבוצה.
מיקרו למידה – למידה של קטעים קצרים וממוקדים, בטקסטים או בסרטונים. כאשר מפרקים למקטעים קצרים וקלים לעיכול את הנושא הנלמד, זה עשוי להקל על תהליך הלמידה, להגביר את תחושת המסוגלות של התלמיד ולצמצם תחושות של תסכול וכישלון.
כל הסיבות להכיר שיטות לשיפור מיומנויות למידה
מגוון השיטות החדשניות משתנה לעיתים קרובות בהתאם לשינויים חברתיים, טכנולוגיים ואחרים ונותן מענה לשלל אתגרים מבוססי תקופה. שיטות אלה מציעות יתרונות רבים:
-
יצירת עניין ומעורבות של התלמידים
-
התאמה אישית של שיטות הלימוד ליכולות התלמיד
-
פיתוח מיומנויות עתידיות, המכינות את התלמידים לעולם משתנה
-
פיתוח מוטיבציה בעזרת שיטות למידה מהנות ומתגמלות יותר, שלא מבוססות על ענישה ועוד.
לימודי הוראה מתקנת ואסטרטגיות בשפה וחשבון
לימודי הוראה מתקנת ואסטרטגיות מבית המרכז להכשרה חינוכית מציע מגוון שיטות חדשניות לשיפור מיומנויות למידה, מבוססות על חיזוק התלמיד, חיזוק יכולותיו וחיזוק המוטיבציה שלו ונותן מענה לביקוש הגובר בקרב הורים ומוסדות חינוך – למענה עדכני ורלוונטי לצרכי התלמידים.
צרו קשר להתאמה אישית של הקורס שאתם מחפשים – 2649*
למידע נוסף על לימודי הוראה מתקנת לחצו כאן