לפי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, הוכח כי תלמידים הלומדים כדי לזכות בתגמול חיובי, לעומת תלמידים שלומדים כדי להימנע מכישלון – מפעילים מנגנוני למידה שונים במוח.
המחקרים מראים, כי למידה מתוך משחק מזכה את הלומדים בתגמול חיובי והנאה, מפעילה במוח מנגנון של זיכרון משמעותי ואסוציאטיבי.
מנגד – למידה המונעת מתוך פחד להיכשל במבחן, מפעילה אצל הלומדים מנגנונים אחרים, שאינם כוללים ייצוגים עשירים בזיכרון.
למידה מבוססת משחק – הישגים טובים יותר
השימוש במשחקים לצורך למידה הופך את הלמידה למהנה יותר, אך המרכיב החשוב ביותר של למידה מבוססת משחק הוא למידה מוגנת מפני כישלון:
הלומדים מתמקדים במשחק עצמו ודרכו – בלמידה.
התוצאה היא הסרת הפחד מפני כישלון והתקדמות בקצב אישי.
למידה כזו היא משמעותית יותר, אסוציאטיבית ואפקטיבית.
חוקרים רבים סבורים כי מערכת החינוך צריכה לעבור למתכונת של למידה מבוססת משחק, כדי לחוות את הערך של התמדה בלמידה שעוזרת להגיע להישגים והצלחה מלאה.
גישה זו למעשה מחזקת את הגישה הרווחת כיום במערכת החינוך ולפיה – יש לחזק את המוטיבציה הפנימית של תלמידים כדי לעודד אותם להצליח ולהגיע להישגים.
טכנולוגיות חדשות מאפשרות לצוותי הוראה ומוסדות חינוך ליצור מרחב למידה אישי לכל תלמיד ולהשאיר את התלמידים מחוברים להזדמנויות למידה מתוך מוטיבציה פנימית חיובית וכך לעודד את היכולת שלהם להגיע להצלחה בלימודים וגם בחיים ואף ליישם למידה מבוססת משחק על גבי פלטפורמות טכנולוגיות.
עם זאת, המוטיבציה כיום במערכת החינוך עדיין מונעת מפחד – פחד להיכשל במבחן, המהווה הזדמנות חד פעמית וסופית לקבל את ההכרה, את הציון, את ההצלחה שהם אולי שואפים אליה.
בהשוואה לגישות חינוך מסורתיות, שיטת הלמידה המבוססת משחק מייצרת יותר הזדמנויות להצליח בתהליך המעורר מוטיבציה חיובית.
דוגמאות לשימוש בלמידה מתוך משחק
למידה מבוססת משחק, באופן טבעי מתבצעת בתוך קבוצה. אפשר ליישם אותה בדרכים שונות, באמצעות מגוון אינסופי של משחקים:
בוחרים את סוג המשחק בהתאם למטרות, כמו הפוגה, העמקה, אתגר, פיתוח יצירתיות, פיתוח יכולות חברתיות, רכישת מיומנויות ועוד.
מארגנים את הקבוצה לקראת המשחק וקובעים מסגרת זמן.
למידה מבוססת משחק יכולה להימשך מספר דקות, או לאורך הפסקה פעילה, פעילות שיא ואף שיעור שלם. לדוגמא:
- משחקי קלפים – יכולים לסייע לבניית אוצר מילים, פיתוח מיומנויות תקשורת ועמידה בכללים חברתיים.
- משחקי קופסא – יכולים לסייע בפיתוח חשיבה, עבודת צוות וגם ככלי למידה ואף חלופת הערכה.
- משחקי ספורט – מסייעים להפוגה רגשית, עניין וחוויה חברתית.
- חידות ומשימות אתגר – מפתחות חשיבה, מייצרות מוטיבציה והנאה, תוך שיתוף פעולה קבוצתי.
- משחקי תפקידים וסימולציות – מפתחים יכולת ביטוי מילולית ורגשית, מטמיעים תהליכים וידע בזיכרון חוויתי.
כיצד משחקים יכולים לתרום ללמידה אפקטיבית במסגרת קבוצתית
קורס הנחיית קבוצות דידקטיות של המרכז להכשרה חינוכית מציע הכשרה ממוקדת ומעשית לכל מי שמעוניין להבין כיצד ניתן לנהל למידה מבוססת משחק בקבוצה.
מתוך המודל של “הקבוצה האינטגרטיבית”, קבוצה יכולה להיות כלי מעצים שפועל כמקשה אחת, אך גם רואה כל אחד ואחת מתוך הקבוצה כאינדיבידואל.
כאשר מנחים קבוצה דידקטית לפי המודל האינטגרטיבי, אפשר ליצור תוכנית קבוצתית מרתקת ומעוררת מוטיבציה, ובמקביל – למפות קשיים אישיים בתוך המערך הקבוצתי.
ניתן לקבוע מטרות ויעדים, לבדוק קצב התקדמות אישי, לצד היבטים חברתיים, רגשיים והתנהגותיים וגם לשמור על תקשורת טובה עם גורמים חיצוניים כמו הורים וגורמים מקצועיים אחרים.
המרכז להכשרה חינוכית מציע מגוון קורסים ללימודי תעודה בתחומי החינוך והטיפול הבלתי פורמליים, בצורה מעשית וחוויתית, המשלבת בין כלים פרקטיים להבנה תיאורטית, תוך מתן ליווי צמוד גם לאחר סיום הלימודים.
צרו קשר להתאמה אישית של הקורס שאתם מחפשים – 2649*