אינטליגנציה רגשית הוא מונח רחב ומורכב בפני עצמו, כל שכן אינטליגנציה רגשית בחינוך.
עם זאת, ניתן לתאר את החשיבות של אינטליגנציה רגשית בחינוך, כפי שהיא באה לידי ביטוי בשני מסלולים שלובים זה בזה:

  • מצד הצוות החינוכי – הבנה של תהליכים רגשיים והתנהגותיים בסביבת בית הספר, כמו הפרעות קשב וריכוז, התפרצויות זעם, סרבנות, חרדת לימודים ועוד. אפיון, אימון ומענה מותאם בטווח הקצר לכל סוגי הקשיים.
  • מצד התלמידים – רכישת כלים במסגרת החינוכית, שיסייעו להם להכיר את עצמם טוב יותר וליישם את החוזקות האישיות שלהם בתהליכי החלטה וביצוע.

גישה מונעת אינטליגנציה רגשית של צוותי החינוך, מסייעת למחנכות ומחנכים בתפקידים שונים לזהות את הגורם הרגשי להתנהגותו של הילד ולהתייחס אליו בצורה חומלת תוך זיהוי של גישה מועילה יותר בתור מחנכים, גם במקרים של התפרצויות זעם ואף אלימות.

במקביל, פיתוח אינטליגנציה רגשית אצל התלמידים בעזרת הכוונה נכונה של צוותי החינוך, תסייע לתלמידים בהמשך החיים ובכלל, להתמודד עם רגשות ואתגרים ולבחור דרכי התמודדות בריאות ומועילות יותר ברגעי משבר.

מהי אינטליגנציה רגשית בחינוך ולמה היא חשובה?

לאורך השנים, פותחו שיטות שונות למדידת אינטליגנציה רגשית, אך זהו עדיין תחום שנוי במחלוקת, מופשט ולכן קשה למדוד אותו.
עם זאת, מחקרים המשווים בין אנשים בעלי אינטליגנציה רגשית לאלו שאינם, מצביעים על הבדלים מהותיים:

בעלי אינטליגנציה רגשית הם בעלי יכולת טובה יותר להתמודד עם מצבי לחץ, יש להם תחושת רווחה טובה יותר במערכות יחסים ובעבודה, יש להם הערכה עצמית גבוהה יותר ופחות מצבי רוח שליליים.

המרכיבים המקובלים של אינטליגנציה רגשית הם:

  • מודעות עצמית לרגשות – מאפשרת לאדם לזהות את הרגשות המניעים את התנהגותו ברגע נתון.
  • ניהול רגשות – היכולת לווסת ותמתן רגשות כדי למנוע תחושות של מצוקה, או התפרצויות, להפחית חרדה ולהגיב בצורה פרופורציונלית.
  • מוטיבציה עצמית – מאפשרת לאדם לרתום רגשות ולדחות סיפוקים לשם השגת מטרות.
  • זיהוי רגשות – היכולת לזהות רגשות של אחרים, כדי להשתלב בשיחה בצורה נעימה למשל.
  • ניהול מערכות יחסים – שליטה במיומנויות חברתיות, ביטוי רגשי הולם, שליטה עצמית, הבעת אמפתיה ועוד.

אמנם רבים תופסים את הנושא כיכולת מולדת, אך גם מתייחסים לנושא האינטליגנציה הרגשית כאל מיומנות דווקא ולכן, ניתן לרכוש אותה באמצעות טכניקות למידה תיאורטיות, חווייתיות ואימון המאפשרות לפתח ולטפח את האינטליגנציה הרגשית בכל גיל.

לפתח אינטליגנציה רגשית במסגרת חינוכית

במסגרת קורס אימון ילדים ונוער עם התמחות בטיפול חינוכי, אנו מציעים למידה הדרגתית, מתוך חוויה ואימון, של אינטליגנציה רגשית אצל צוותי חינוך, שתאפשר להם בהמשך לסייע לתלמידים לפתח אינטליגנציה רגשית בעצמם, במגוון דרכים.
לדוגמה על קצה המזלג:

הכרת סגנונות תקשורת – להבין כיצד אנשים שונים מתקשרים אלה עם אלה בצורות שונות, כך שתדעו כיצד לפנות לאנשים בעלי סגנונות תקשורת שונים משלכם, ואף ללמד אותם מהי הדרך הנכונה ביותר לפנות אליכם כדי ליצור תקשורת מיטבית.

ניהול זמן – מסייע להפחית לחץ וחרדות מיותרות, מעניק תחושת שליטה וסדר.

חרדה ועומס בסביבה הלימודית – תכירו את הגורמים לתחושות אלה אצל תלמידים, כמו גם את הצעדים שעוזרים למתן תחושות אלה ולשוב לתפקוד תקין.

אימון ילדים עם הפרעת קשב וריכוז – אימון אישי הוכח כדרך היעילה ביותר להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז בילדים. הוא נעשה על ידי מודעות למאפייני ההפרעה והתמודדות איתם.

אימון לילדים עם מעכב רגשי – כיצד לסייע לילדים לזהות סיטואציות מאתגרות, לתרגל ולהגיע בתחושת מוכנות ומסוגלות לפעמים הבאות, תוך הסתכלות שונה והתבוננות מחודשת על אתגרים וקשיים.

צוות המרכז להכשרה חינוכית מזמין אתכם להכיר כלים פרקטיים בשילוב מידע תאורטי שיאפשר לכם להבין את התהליכים המורכבים בתחום החינוך, להשתלב במערכת ולהגיע להישגים משמעותיים, תוך קבלת ליווי וייעוץ צמוד לבוגרות ובוגרים.