תוכן עניינים:

מערכת החינוך היא גוף מאוד הטרוגני – היא נותנת מענה למגוון רחב של תלמידים במגוון גילאים, בעלי קשת רחבה של יכולות, המגיעים ממגוון רחב של קהילות, תרבויות ורקעים סוציו אקונומיים.

גם ברמה הפרטנית, מערכת החינוך מציעה מענה לתלמידים בעלי יכולות שונות, צרכים ורצונות שונים, כך שהמגוון מצוי בין בתי ספר שונים, בין כיתה לכיתה ואף בתוך אותה הכיתה.

על המורים והמורות מוטל האתגר המשמעותי – להתמודד עם המגוון הזה ולתת מענה לכל אחד ואחת מהתלמידים.

 

מהי כיתה הטרוגנית מגוונת

כיתה הטרוגנית היא כיתה שבה השונות בין התלמידים היא גדולה מספיק, כך שנוצרים פערים משמעותיים ברמת התפקוד וההישגים של התלמידים השונים.

 

השונות, או ההבדלים הללו יכולים לבוא לידי ביטוי במישורים שונים, ביניהם:

  • מאפיינים אישיותיים ופסיכולוגיים של התלמידים

  • גורמים חברתיים, תרבותיים וסוציולוגיים

  • גורמים חינוכיים וערכיים

אך נוסף על שלושה גורמים מרכזיים אלה, התלמידים בכיתה הטרוגנית שונים אלה מאלה גם במאפיינים כמו רקע משפחתי ואישי, תכונות אישיות, סגנון למידה, נטיות, צרכים, רצונות ועוד.

 

גורמים אלה משפיעים זה על זה כמובן ולעיתים קיימים ביניהם קשרים הדוקים. למשל כמו הקשר בין משפחה תומכת לבין מוטיבציה גבוהה ללימודים.

 

עם זאת, אחת מהמטרות של מערכת החינוך בכיתה הטרוגנית, היא להביא לשוויון הזדמנויות בין התלמידים, בלי לפגוע ביכולות ובהזדמנויות הזמינות לתלמידים בעלי יכולות מתקדמות יותר.

 

האתגרים בכיתה הטרוגנית

ככל שעולה גיל התלמידים והם עולים ללמוד בכיתות מתקדמות יותר, כך גם עולות הדרישות הלימודיות.

עם זאת, בכיתה אחת יכולים ללמוד תלמידים שטרם רכשו את מיומנות הקריאה באופן מלא, לצד תלמידים שלא מסתדרים עם חשבון ותלמידים מאובחנים עם הפרעות קשב.

כל אלה לצד תלמידים מתקדמים, ללא קשיים מיוחדים בלימודים, לתלמידים עם בעיות רגשיות והרגלי למידה לא מבוססים. 

 

הפתרונות

אין פתרון קסם לניהול כיתה הטרוגנית. אך יש לא מעט צעדים שניתן  לעשות, כלים שניתן לרכוש ושיטות שכדאי ללמוד, כדי לנהל כיתה הטרוגנית ומגוונת בהצלחה ואף בהנאה.

 

בין היתר, כדאי לתכנן מראש בצורה מדוקדקת את מאפייני החומר הנלמד ולקבוע מראש אילו מיומנויות התלמידים צריכים לרכוש.

חשוב לקבוע מראש מדדים שיעזרו לכם לקבוע אם הצלחתם לקיים תהליך למידה מוצלח ולבחור מכנה משותף מתאים לכל התלמידים, שיכול לשרת את תהליך הלמידה.

 

לצד כל אלה, רצוי להכיר את סגנונות הלמידה המתאימים לכל תלמיד ואת סגנון ההוראה המתאים לכם כמורים, ללמוד כיצד לארגן נכון את המרחב ולבחור דרכים למתן תיווך במהלך השיעור, כמו גם לרכוש מגוון כלים וטכנולוגיות שיכולות לסייע בניהול מוצלח של הכיתה, כמו למידה מבוססת משחק:

 

משחק הוא כלי יעיל ושימושי בניהול כיתה הטרוגנית, כמו גם בהיבטים אחרים של למידה ועידוד מוטיבציה.

הוא מאפשר לכיתה ללמוד במשותף בדרך מהנה, בלי המתח הסובב את נושא המבחנים והלמידה הפרונטלית.

משחק מאפשר לגוון את צורות הלמידה השונות, לעורר מוטיבציה והנאה, כמו גם להתאים את המשחקים השונים ליכולות של התלמידים השונים בכיתה וכך לתת מענה לכל התלמידים – בין אם בחלוקה לקבוצות או במליאה.

 

לימודי הוראה מותאמת ואבחון דידקטי – מסלול מורחב לאנשי חינוך

לימודי הוראה מותאמת ואבחון דידקטי הם שני כלים חיוניים להתמודדות עם תלמידים בעלי קשיים, תוך מתן מענה לצרכים ולשונות המובנית של כל תלמיד בתוך הקבוצה.

קורס הוראה מותאמת ואבחון דידקטי מבית המרכז להכשרה חינוכית, מעניק לכם הזדמנות להכיר בצורה מעמיקה את נושאי לקויות למידה, אסטרטגיות למידה אפקטיביות וכן אבחון לקויות בתחומים שונים.

 

ארגז הכלים הזה מציע לא רק מגוון אפשרויות תעסוקה, אלא גם הרחבה של ארגז הכלים הקיים לצורך עשייה אפקטיבית ומספקת יותר בתחום החינוך.

צרו קשר להתאמה אישית של הקורס שאתם מחפשים – 2649*
למידע נוסף על לימודי הוראה מתקנת לחצו כאן